donderdag, oktober 09, 2008

Reclamespot AXA

Update: reclamespot is on-air. Je vindt em ook op YouTube (bekijk wel de high quality versie). Ik ben op 0:29 rechts in beeld, met rode broek (goe kijken e) :p

Na mijn figuratieopdracht voor de serie "Vermist" eind vorig jaar (zie een heel kort fragment van mezelf in actie), vond ik dat het tijd was om nog eens wat avontuur op te zoeken.

Ik ben een paar weken geleden benaderd door een castingbureau met de vraag om deel te nemen aan een reclamespot voor AXA.

ROL: Bezoekers of kramers van een markt die door mekaar geschud worden alof er een aardbeving is. Je moet dus bereid zijn op de grond te vallen, op de grond te liggen en door mekaar te lopen als op een schip in woelige waters.

Vermits de reclamespot geregisseerd wordt door Koen Mortier (gekend van o.a. Ex-Drummer) was ik extra nieuwsgierig naar wat het zou worden. De opnames vallen net tijdens mijn verlof en de financiële incentive helpt ook altijd natuurlijk :-)

We moesten rond 7u 's ochtends aanwezig zijn op de slachthuislaan vlakbij het Antwerps Sportpaleis, waar vroeger een skatepiste was gevestigd. Het einde was voorzien rond 15u. Opnames waren al volop aan de gang in een geïmproviseerde studio, maar dat was een andere scene uit dezelfde reclamespot. Ik doe mee in "Grand Finale": mensen die op een markt aan het winkelen zijn worden ineens door mekaar geschud wanneer de macadam onder hun voeten naar beneden helt. Vervolgens glijdt iedereen naar beneden en vallen ze van de "rand van de wereld".

Hiervoor werd een enorme constructie neergezet. Een simplistische situatieschets:

De bovenste schets toont het zijaanzicht. Een platform van ongeveer 12m op 12m. Dit platform wordt getild tot een hoogte van 8 meter door een kraan. De helling die daarbij wordt bekomen, zou ongeveer 25° moeten zijn.

Onze opdracht was aanvankelijk eenvoudig: we liggen neer in de rode zone, midden de kilo's groenten en fruit en enkele tentzeilen die het allemaal wat realistischer moeten maken. Het platform wordt opgetild, waardoor we (en al het groensel) naar beneden glijden en uiteindelijk worden opgevangen door matrassen (blauw in de schets). Het hele platform werd ingesmeerd met vloeibare zeep om dit glijden te vergemakkelijken. Terwijl dit alles gebeurt stonden er ook nog enkele stuntmannen op het platform die aan wat meer waaghalzerij deden.

Alles werd begeleid door een professioneel stuntteam, die alles tot in de puntjes hadden voorbereid, getest en gedubbeltest, om het reële gevaar tot een verantwoord minimum te beperken. Onder onze kledij hadden we ook nog elleboog- en kniebeschermers, en een "schelp" voor de mannen ;-) Een mondstuk (zoals de boksers gebruiken) moest ook verhinderen dat we tanden zouden verliezen bij een ongelukkige botsing.

Helaas zijn er toch verschillende dingen misgelopen:

  • Door een menselijke fout van een kraanman, is een gedeelte van het plateau gebroken wanneer het werd opgetild tijdens een technische test. Daardoor hebben we drie uren verloren en zijn de opnames pas om 18u beëindigd.
  • Het glijden was aanvankelijk een probleem. Daarom werd het plateau nog hoger getild. De regen kwam vervolgens onverwacht een handje toesteken waardoor we "soaked to the bone" waren.
  • Het glijden was niet spectaculair genoeg. Uiteindelijk hebben we de opdracht gekregen hetzelfde te doen als de stuntmannen: tijdens het naar beneden glijden, naar alle richtingen uit rollen, tollen, draaien, om dan uiteindelijk onderaan opgevangen te worden.
  • We hebben dit drie keer moeten doen. Niet omdat het niet goed was (alle takes waren prima), maar alles gaat zo snel dat men verschillende takes nodig heeft om alles goed in beeld te krijgen. Na de eerste keer was het gestopt met regenen, maar dat deed er toen niet meer toe.
  • Tijdens de laatste take is een collega ongelukkig neergekomen in een spleet tussen de matrassen, gelukkig zonder al te veel erg.

Behalve de ervaring om zoiets geschifts te doen, waren er ook nog een heleboel andere positieve punten:
  • Heel tof team. Een wereld van verschil met mijn vorige opdrachten. Het wachten was veel draaglijker.
  • Er was catering en die was "toppie". We werden in de watten gelegd, niet enkel met het "voedzame" maar ook met voldoende zoetigheden als tussendoortje.
  • Er was tijdens de ganse opnametijd een medisch team aanwezig, voor het geval het toch nodig moest zijn. Er werd niets aan het toeval overgelaten.
  • Ik heb voor het eerst kennis gemaakt met een "goochelduif" (een duif die heel tam is en die zich heel klein kan maken; wordt door goochelaars gebruikt) die ook nodig was voor een van de andere scenes van de reclamespot.
  • Reclamespots hebben een veel groter budget, wat ook de verloning ten goede komt :-)

Ik ben blij dat ik dit uiteindelijk heb gedaan en ik ben heel nieuwsgierig naar het gehele eindresultaat. Alle takes werden vanuit twee camerastandpunten opgenomen dus dat geeft veel mogelijkheden tijdens de montage.

Binnenkort dus op de commerciële zenders en mogelijk ook in de cinema's. Ik heb een blauwe vest aan en een flashy rode broek (niet zelf gekozen, dit werd opgedragen door de styliste), dus je kunt me niet missen ;-)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

was dat voor AXA verzekeringen of AXA deoderant?

jumpbug zei

De deo heet "AXE". Het was dus voor de bank :-)

KrisG zei

Toffe zaak :-)

Leuk dat je aan zulke dingen deelneemt!

KrisG zei

De clip is goed geworden. Beetje ironisch wel :-S

Anoniem zei

Walter, veel bewoog je toch niet hé... of zie ik slecht? :)

jumpbug zei

Ze hebben dat volgens mij goed zien aankomen...

Idd ze hebben, vreemd genoeg, een "still" gebruikt.